(Monday’s Reflection) : Muscovy Duck / Menthok/ Entok/ Itik Manila


Though its origin is from Central America, but the muscovy duck has already been part or local poultry and totally domesticated. Sometimes people have it for fun or taken its meat and eggs alike duck. As its meat is thick and its nature for incubating its eggs, muscovy duck is sometimes mated with duck to produce a hybrid called tiktok (itik-entok) or blengong or beranti or pandalungan etc.

While muscovy or barbary duck itself has various names according to locals such as
Menthok (Javanese)
Entok (Sundanese and Banyumas Javanese)
Bebek Manila or Itik Manila (Indonesia). How come it gets the Manila? from Manila? or transferred from Manila? Wallahualam, only Allah Knows, or I need to call Doraemon to check it by its ‘anywhere door’. Hahahaha.

Well, these are some photographs about muscovy duck or bebek manila or menthok.

DSC08886On the rock, after bathing..now…sunbathing

In Javanese children song, there is a song about muscovy duck and a rooster. The rooster has fun with the duck on her walking way and here is the lyric

Menthok, menthok tak kandhani (muscovy duck, muscovy duck, I’ll tell you)
Mung lakumu angisin isini (your behaviour is awkward)
Mbok ya aja ngetok ana kandhang wae (Don’t just stay in your own hatch)
Enak enak ngorok ora nyambut gawe (Sleep over doing nothing)
Menthok, menthok mung lakumu (muscovy duck, muscovy duck, your walking way)
Megal megol gawe guyu
  (sway over, it makes me laugh)

In Central Java, muscovy duck meat is also eaten generally as satay or rica-rica.

DSC08884Its my turn….no! It’s mine, fine other ways ducky!

DSC08879

I feel fresh now!

I like its way to walk and though its meat is not commonly sold like duck, the taste is quite different and if you eat blengong (the hybrid between muscovy and common ducks), it has less fat and thicker structure than its parents.

Tangerang, 29 June 2015/ 12 Ramazan 1436H/ 12 Pasa 1948 Saka

Bambang Priantono

33 Comments Add yours

  1. Jarang2bebek yang warna bulunya utih… Biasanya butek semua… 😀

    1. Kan mentok..bulunya macem2 warnanya. Tapi jengger di atas moncongnya itu yg bikin khas

      1. ooo… gitu, aku mah ngga tau bedanya. Kalau yang kaya gambar diatas namanya itik (tapi kadang pake manila) kalau yang bodel yang satu lagi yang kecil itik juga…

      2. Kalau yang coklat dan badannya kayak tegap berdiri itu yg disebut bebek/itik. Terus yang bisa terbang disebut belibis (atau meliwis kalau Jawa bilangnya).

      3. Oohh, begitu… aku taunya itik semua, plus pake manila kalau yang gede pendek…

      4. Banyaklah jenisnya. Yang besar namanya angsa (tapi org Jawa menyebutnya Banyak, kalau sunda menyebutnya Soang).

      5. Kalau angsa tau…. wah ini sama angsa aku parno abis karena waktu kecil diseruduk angsa. sampe sekarang nemu angsa bawaanya udah parno.. 🙂

      6. Tapi itu alarm alami anti maling…hehehehe.

      7. iya yaa… yang niat mo maling udah diseruduk duluan, haha

      8. Cuma berisiknya yang gak demen..bisa bikin protes kiri kanan. Piara angsa kalau punya halaman luas.

      9. iyaa… kudu punya halaman yang luas….

      10. Kalau di kampung sih masih bisa… 🙂

      11. Bisa, asal gak diendus investor perumahan aja hahaha

      12. harus ada regulasi biar tanah pedesaan yang menjadi lahan pertanian tidak dialihfungsikan jadi perumahan… *loohh?

      13. nyalon ke tukang salon? 😛

      14. hahaha…. daripada nyalon nyaleg males yee

  2. di kampungku namanya nama itik manila… 🙂

      1. fotonya bagus… berarti udah eksis jadi potografer nih sekarang?

      2. Ah, masih belum lah…kameranya minta diganti. Hehehehe..

      3. Kamera lamanya mau dilempar dong, beli yang baru…?

        Sinii…. ‘buang’ ke aku ajaaa… dengan senang hati terimanya, hehe

      4. DSLR kan? mauuu *maruk n ga tau malu diapara aja, hahaha

      5. Nggak..cuma pocket..DSLR belum mampu hahahaha.

      6. belum ngasih kalau DSLR yaakk, haha *dielus-elus tuh kameranya… 🙂

  3. alrisblog says:

    Wah foto entoknya cakep.

  4. Mabel Kwong says:

    Beautiful shots of the ducks. Especially the first one – love how the light falls over it. I didn’t know people eat this kind of tough itik meat 😀

    1. Yes, it’s delicacy here..especially in Central Java..it’s cooked with rica-rica sauce or satay…yummy

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s